HTML

Tisztesség Háza

Gondolataim és véleményetek a tisztességről. Van-e? Kell-e? Jó-e? Hogy is kéne?

Friss topikok

Linkblog

2009.01.09. 13:16 Kobak

Alapok - Definíció: Tisztesség

Alapos ember vagyok (szeretnék lenni), szeretem ha egy dolog - bármi legyen is az - az alapoktól jól meg van csinálva.

Ezért indítom útjára az Alapok bejegyzéseket, ahol alapfogalmak, esetleges alapkérdések fognak szerepelni. Ezek a bejegyzések mindig aktualizálódnak, hiszen Kedves Olvasóm, Te éppúgy részt vehetsz a pontosításban kommentjeiddel, mint én az új gondolataimmal.  Tehát ahogy mi fejlődünk, úgy alakulhat a tartalom is.

Miért fontosak az alapok?

Hogy egy nyelvet beszéljünk, sőt, hogy közel ugyanazt értsük alatta.

Szubjektív fogalom lévén például a tisztesség mindenkinek mást jelent. Pláne, ha magunkra kell vonatkoztatni! Ha megkérjük (persze külön-külön) két-három ismerősünket, fogalmazza meg, mi is az a tisztesség, már különböző dolgokat hallhatunk. Lehet kipróbálni és kommentelni!

A Tisztesség fogalma

 

Def. 1 (v1)  A tisztesség olyan saját magunkkal és külső környezetünkkel szembeni magatartásforma, amely a gondolataink és cselekedeteink magunkra és külső környezetünkre való hatását a legoptimálisabbá alakítja.

 Hogy is értem ezt?

Tisztességesnek általában akkor tekintünk egy embert, ha hozzánk eljutott gondolatai (amelyeket szóban, írásban vagy metakommunikációs jelzéseivel megosztott velünk) és cselekedetei ( együttesen magatartása) megfelelnek az általunk elfogadott pozitív normáknak.  Számomra az tisztességes ember, aki nem csak külső megnyilvánulásaiban, hanem belső gondolataiban, szándékaiban is pozitív ember. A helytelen gondolatok, a rossz szándék legtöbbször azért külsőleg is megnyilvánul: lehet, hogy csak rossz hangulatunk lesz tőle, ami bánthat másokat, de elég egy elvétett pillantás, egy önkéntelen fintor, és nyilvánvalóvá válik a cselekedet és a gondolat különbözősége. Az optimális szó pedig azt akarja kifejezni, hogy sok esetben nincs abszolút igazság, viszont törekedni kell a legjobb megoldásra.

Persze egy definíció idealizmus, elérhetetlennek tűnő cél. Én sem ilyen vagyok.

De hogy is mondják a nagyok?

Tűzzük ki a célt, aztán találjuk meg az odavezető utat!

Kedves Olvasóm, lehet véleményt nyilvánítani!

 

 

2 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://tisztesseg.blog.hu/api/trackback/id/tr42867279

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bng · http://emberitisztesseg.blog.hu/ 2009.01.18. 23:58:16

A tisztesség meghatározását jó ideig kerestem én is. Írtam róla hosszabban, úgy talán kevesen olvasták végig, aztán próbáltam rövidebben, de akkor meg attól tartottam kimarad valami.
Most leginkább az alábbi idézetet tartom a legkifejezőbbnek: "A tisztesség az amikor akkor is a jót csinálod, amikor senki nem néz téged." (Jim Stodal)
Nagyon jól mondod: nincs abszolút igazság, és nincsenek hibátlan emberek. De igenis törekedni kell a tiszteséges viselkedésre.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.03.08. 13:23:14

@bng: Ángyán tisztességes és emberséges :)
süti beállítások módosítása